تبلیغات
تناسب اندام توسط کارشناس ارشد تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزش) - چه نوشیدنی هائی باعث لاغری میشوند؟
تناسب اندام توسط کارشناس ارشد تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزش)
تناسب اندام خود را از ما بخواهید سینا عبدالملکی sina_abdolmaleki@yahoo.com
یکشنبه 27 تیر 1389

چه نوشیدنی هائی باعث لاغری میشوند؟

یکشنبه 27 تیر 1389

نوع مطلب :کاهش وزن، 
نویسنده :sina abdolmaleki

چه نوشیدنی هائی باعث لاغری میشوند؟ 

خیلی‌ها فکر می‌کنند نوشیدنی‌های اسیدی و ترش مثل آب‌غوره، آب کرفس و آب‌لیمو و مرکبات، نوشیدنی‌هایی هستند که باعث لاغری و کاهش وزن می‌شوند ولی این باور یک باور غلط است. این مواد ترش و اسیدی وقتی جذب بدن می‌شوند، مقدار یون هیدروژن را در خون افزایش می‌دهند. افزایش یون هیدروژن در خون باعث کاهش PH خون می‌شود و بدن تلاش می‌کند دوباره حالت اسیدی خون را به حالت تعادل بازگرداند، پس شروع می‌کند مقدار زیادی یون هیدروژن را همراه مقدار زیادی آب از بدن دفع کردن و به این ترتیب با دفع مقدار زیادی آب از کلیه‌ها، وزن بدن به صورت موقت کاهش اندکی پیدا می‌کند. جالب است بدانید که این کاهش دایمی نیست چون آب بدن خیلی زود با مصرف نوشیدنی‌ها جایگزین می‌شود. پس این نوشیدنی‌ها واقعا باعث لاغری شما نمی‌شوند و از نظر علمی نیز شواهد محکمی پشت سر این نوشیدنی‌ها برای کاهش وزن وجود ندارد. باز هم چای سبز از میان نوشیدنی‌هایی که به مایعات کمک‌کننده به کاهش وزن شهرت یافته‌اند چای سبز تاییدهای بیشتری را در پشت سر خود دارد. چای سبز بستر جذب روده‌ای گلوکز و چربی را کاهش داده و به این وسیله باعث کاهش وزن در افرادی می‌شود که از این نوع چای استفاده می‌کنند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که چای سبز میزان LDL خون را نیز کاهش می‌دهد. بهتر است به جای استفاده از مکمل‌های این گیاه خود چای سبز را دم کرده و میل کنید. باز هم تاکید می‌شود این اثرات فقط نقش کمکی در کاهش وزن دارند. عصاره زیره، چه‌طور؟ شاید شما هم وقتی برای کاهش وزن به برخی از موسسات کاهش وزن مراجعه کرده‌اید، به شما گفته باشند که عصاره زیره را در آب مخلوط کرده و قبل از غذا میل کنید و این راهی مناسب برای کاهش وزن است ولی این هم یکی دیگر از این باورهای غلط است. عصاره زیره هیچ گاه به‌صورت مستقیم باعث کاهش وزن نمی‌شود، گرچه در طب سنتی خواصی برای این گیاه در این زمینه در نظر گرفته شده است ولی شواهد علمی اندکی در این مورد به اثبات رسیده است. نوشابه‌های Zero مدتی است كه نوشابه‌هایی به نام «Zero» روانه بازار شده‌اند كه بنابر ادعای تولیدكنندگان این محصولات، این نوشابه‌ها «بدون كالری» هستند. فرق این نوشابه‌ها با نوشابه‌های «بدون قند» و یا همان «sugar free» در این است كه نوشابه‌های گروه دوم دارای قندهای مصنوعی هستند بنابراین هم طعم شیرینی دارند و هم میزان کالری‌شان محدودتر از نوشابه‌های معمولی است. اما نوشابه‌های Zero یا بدون کالری دارای قندمصنوعی هستند که اصلا متابولیزه نمی‌شود تا تولید كالری كند ولی نكته اصلی این است كه فقط یك مشكل این نوشابه‌ها را با این روش حل كرده‌اند و هزارویك مشكل بر جای است و هنوز هم این نوشابه‌ها، نوشابه‌های سالمی به شمار نمی‌آیند. من با مصرف نوشابه‌ها به‌خصوص به صورت كنترل نشده مخالف هستم چون نه فقط قند موجود در نوشابه‌ها بلكه گاز دی‌اكسیدكربن كه برای گازداركردن آنها استفاده می‌شود، برای سلامت مصرف کننده بسیار مضرند اما متأسفانه با تبلیغات بسیار جوانان از طرفداران پروپاقرص این محصولات شده‌اند و با ولع بسیار آنها را مصرف می‌كنند. بدنیست بدانید نوشابه‌ها باعث تحریك اسیدمعده می‌شوند و در بلندمدت بیماری‌های معده را ایجاد می‌كنند. اسیدفسفریك نوشابه‌ از آسیب به دهان و دندان و ایجاد پوسیدگی دندان گرفته تا احشای داخلی ایجاد اختلال می‌كند. به‌علاوه، گازكربنیك باعث آزاد شدن املاح از استخوان و پوكی استخوان می‌شود. در ضمن، به‌‌طور متوسط در یك لیوان نوشابه 8 حبه قند وجود دارد، نوشابه zero فقط این قند و كالری اضافه ناشی از آن را ندارد وگرنه تمام مشكلات دیگر را دارد و سلامت شما را تهدید می‌كند. نوشیدنی؛‌ فقط کمکی نکته اصلی این است که هیچ نوشیدنی‌ای در دنیا وجود ندارد که شما با نوش‌جان کردن آن، وزن‌تان کاهش پیدا کند. تمام این نوشیدنی‌ها فقط نقش کمکی ضعیفی می‌توانند در کاهش وزن شما داشته باشند. اگر شما قرار است لاغر شوید، باید حجم توده چربی را در بدن‌تان کاهش دهید. 20 درصد توده چربی در آقایان و 30درصد توده چربی در بدن بانوان طبیعی است و بیش از آن چاقی و اضافه‌وزن به شمار می‌آید. نوشیدنی‌هایی که به صورت موقت میزان آب موجود در بدن را کاهش می‌دهند به هیچ عنوان چربی‌سوز نیستند و این کاهش وزن کاذب است. برای کاهش وزن شما باید به جای خوردن انواع نوشیدنی‌ها، به دنبال اصلاح سبک زندگی خودتان باشید و کالری دریافتی روزانه خود را از طریق مصرف غذاهای کم‌کالری کاهش داده و با حرکت و ورزش کالری‌های اضافی را بسوزانید تا دچار افزایش توده چربی نشوید. یعنی از این نوشیدنی‌ها می‌توانید فقط به صورت کمکی بهره ببرید.

همین حالا با اراده ای استوار اقدام کنید !

تناسب اندام خود را زیر نظر کارشناس رسمی تربیت بدنی انجام دهید

                                  برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید

                                                               

                                                                                

                                                    
sina_abdolmaleki@yahoo.com