تبلیغات
تناسب اندام توسط کارشناس ارشد تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزش) - تناسب اندام
تناسب اندام توسط کارشناس ارشد تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزش)
تناسب اندام خود را از ما بخواهید سینا عبدالملکی sina_abdolmaleki@yahoo.com
سه شنبه 5 مرداد 1389

تناسب اندام

سه شنبه 5 مرداد 1389

نوع مطلب :تناسب اندام، 
نویسنده :sina abdolmaleki

تناسب اندام و موزون بودن از دغدغه‌های دنیای معاصر است. رسیدن به وزن مطلوب و استفاده از نعمت سلامتی فرایندی است که انسان امروز را به تکاپو واداشته است. مقاومت در مقابل مواد غذایی که دوستشان داریم و وسوسه پرخوری امنیت روان انسان را به مخاطره می اندازد. نقش ورزش در تناسب اندام، مقدار مصرف سبزیجات و میوه‌ها، انواع رژیم های فایبر و رژیم های یک‌روزه، چند‌هفته‌ای و ماهانه از جمله مباحثی است که ذهن همه را به خود مشغول کرده است. بیاید بیش‌تر بدانیم. رژیم مایعات این‌گونه رژیم باعث حذف مواد ضروری بدن می‌شود. برای مثال، مواد موجود در سبزیجات به دلیل رژیم مایعات قابل جذب در بدن نیست. به علاوه، تأثیر رژیم مایع ممکن است موقتی باشد؛ یعنی زمانی که شما به رژیم عادی برمی گردید، وزنتان سر جای اول باز می گردد. رژیم گریپ‌فروت این رژیم پیشنهاد می دهد که فقط با خوردن گریپ‌فروت به کاهش وزن شما کمک خواهد شد. اما به یاد داشته باشید، رژیمی که فقط بر پایه یک غذا باشد، بسیار محدودتر از آن است که بتواند سالم باشد. معمولاً این نوع برنامه غذایی بسیار کم‌کالری است و ویتامین ها و مواد معدنی لازم را تأمین نمی کند. رژیم آب میوه یا آب‌گوشت بعضی از رژیم ها برای کاهش وزن فقط تأکید بر نوشیدن آب میوه یا آب‌گوشت در یک دوره زمانی دارند. ناشتا ماندن (نخوردن غذاهای جامد) برای یک دوره طولانی می تواند منجر به گیجی و خستگی بشود. به علاوه، بدن شما به گرسنگی بیش از حد واکنش نشان می دهد و میزان سوخت و ساز بدنتان را کاهش می دهد. این بدان معناست که بدن کالری کم‌تری خواهد سوزاند. رژیم ترکیبی بعضی رژیم‌ها پیشنهاد می دهند که ترکیب ویژه ای از غذاها به سوخت‌و‌ساز سریع‌تر کالری کمک می‌کند؛ اما شواهدی علمی وجود ندارد مبنی بر این‌که نحوه عملکرد بدن با ترکیبات خاصی از غذاها متفاوت از تک‌ تک آن غذاها باشد. تعدادی از این انواع رژیم، پروتئین و مواد مغذی ضروری کمی دارند و بعضی ممکن است موجب اسهال شوند. رژیم کلم تمام رژیم هایی که بر پایه کلم هستند، منجر به از دست دادن آب بدن می شوند. زمانی که این نوع رژیم متوقف شود، وزن معمولاً برمی گردد و ممکن است با برخی مشکلات مغزی و کمی سردرد همراه باشد. مشکلات اصلی این‌گونه رژیم ها موفقیت کوتاه‌مدت در کنترل وزن اغلب این رژیم ها طرح های غذایی سالم را تعلیم نمی دهند. بیش‌تر محدودکننده و خسته کننده‌اند و نمی‌توان آن‌ها را برای طولانی‌مدت پیگیری کرد. زمانی که وزن کاهش می یابد، اغلب مصرف‌کنندگان این رژیم ها به الگوی قدیم و عادات غذا خوردن خود باز می‌گردند و این باعث می شود که فرد دوباره افزایش وزن پیدا کند. کاهش عملکرد ورزشی رژیم هایی که به طور مشخص کربوهیدرات را محدود می کنند، علائم خستگی را افزایش و ذخایر انرژی بدن و تحمل بدن را کاهش می دهند. به علاوه، رژیم های کم کربوهیدرات موجب از دست دادن مایعات و الکترولیت های بدن می شوند. کربوهیدرات ها مایعات بدن را ذخیره می کنند. اگر دریافت کربوهیدرات به اندازه کافی نباشد، ذخایر آب بدن تخلیه می‌شود. این وضعیت کاهش فشار خون و کاهش عملکرد را به همراه خواهد داشت. آیا روش های سالم‌تری برای کنترل وزن وجود دارد؟ مطمئنا راه‌های متعدد سالم‌تری وجود دارد برای این‌که وزن خود را در کنترل داشته باشیم. ما زمانی می‌توانیم وزن را کاهش دهیم که بیش‌ از آن‌ چه کالری دریافت می کنیم، بسوزانیم. بنابراین سعی کنید، فعالیت های سوزاننده کالری (کالری‌سوز) را نیز در کنار رژیم خود داشته باشید. مطمئن باشید که کالری خود را بیش از حد محدود نکرده اید. با یک متخصص رژیم‌درمانی صحبت کنید. راه‌های ساده برای این‌که در طی روز فعالیت داشته باشید: -به جای آسانسور از پله استفاده کنید. -به جای این‌که سوار ماشین شوید، پیاده روی کنید. -با دوستان یا خانواده به قدم زدن بروید. پیشنهاد ما حتماً صبحانه بخورید! صبحانه از گرسنگی بیش از حد طی روز جلوگیری می‌‌کند و انرژی کافی را برای انجام کار روزانه فراهم می‌نماید. برای میان‌وعده به جای چیپس و پفک و شکلات از میوه‌ها استفاده کنید. بیش‌تر از غلات کامل استفاده کنید که سیرکنندگی بیش‌تری دارند (برای مثال، نان‌های سبوس‌دار). به سهم غذایی که برای خود کشیده‌اید نگاه کنید. فقط تا حدی بخورید که گرسنگی‌تان برطرف شود و پیش از سیری کامل دست بکشید. بهترین راه برای موفقیت در کاهش وزن آن است که تغییراتی که در برنامه غذایی خود داده‌اید، متناسب با شیوه زندگی شما باشد.